همسفر تا بهشت

نگاهی دوباره به اخلاق و زندگی

نگاهی دوباره به اخلاق و زندگی

اکثر قریب به اتفاق کسانی که توسط پیامبر مسلمان شدند نه به دلیل برهان قاطع ایشان، که به خاطر اخلاق حسنه ایشان به اسلام گرویدند. چرا اخلاقی که تا به این اندازه اهمیت دارد در جامعه ما کمرنگ شده است؟
با من همراه شوید تا نگاهی دوباره بیاندازیم به زندگی اخلاقی...

آرزوهاى سازنده و آرزوهاى مخرب‏

دوشنبه, ۸ شهریور ۱۳۹۵، ۰۱:۲۴ ب.ظ

شکى نیست که هیچ انسانى، در هیچ زمانى از ادوار تاریخى، بدون آرزو و امید به آینده نبوده است و بعدها نیز در هر مرتبه از علم و صنعت و تکنیک که قرار گیرد، خالى از آن نخواهد بود. زیرا امروز ما به فرداى ما وابسته است و فرداى ما ادامه زندگى امروز ماست.

ناچار هیچ انسانى براى فردا و فرداهاى خویش نمى ‏تواند بى ‏فکر و اندیشه باشد، زیرا مى‏خواهد فردا نیز زندگى کند، از این رو به نقشه و طرح و برنامه نیاز دارد.



در این مورد که قوام زندگى همه انسانها و جامعه، به آرزوى حیات و طرح و نقشه وابسته است، تمام انسانها، عقلا و دانشمندان و همه ادیان آسمانى و غیر آسمانى اتفاق نظر دارند و اقتضاى اصل بشریت، با آرزو و امید به آینده مترادف است. به این معنى که آرزو امرى فطرى و طبیعى است و چندان نیازى به اقامه دلیل و شواهد ندارد. این حقیقت را با صراحت از آیات قرآن و گفتار پیشوایان مذهبى مى‏ توان استنباط کرد.

قرآن مجید در سوره کهف اعمال صالحه و باقیات صالحات را خیر امل یعنى بهترین آرزو مى ‏نامد. آنجا که مى ‏فرماید:


و الباقیات الصالحات خیر عند ربک ثوابا و خیر أملا

اعمال صالح نزد خداوند ثواب بهترى دارد و بهترین آرزو را متضمن است.(1)


چنانکه مشاهده مى‏ کنید قرآن مجید، اعمال صالح را یکى از مصادیق بهترین آرزوها به شمار مى‏آورد و بدیهى است که اعمال صالح به تدریج انجام مى ‏شود، پس آرزوى طولانى که متعلقش اعمال نیک و صالح باشد نه تنها شرعا مذموم نیست، بلکه امرى نیکو مى‏ باشد.

آرى در قرآن آرزوى مذموم و نکوهش شده آرزویى است که انسان را مشغول و عمر انسان را بیهوده تلف کند و نتیجه‏اى از آن عاید انسان و جامعه نشود و در قرآن از آن به مثابه الهاامل یعنى مشغول داشتن آرزو تعبیر شده است. چنانکه قرآن درباره وضع کافران و طریق برخورد رهبر امت اسلامى، رسول اکرم (ص)، با آنها چنین مى‏فرماید:


ذرهم یأکلوا و یتمتعوا و یلههم الأمل ... (2

این آیه، امر است به پیغمبر اکرم (ص) که رها کن این کافران را تا بخورند و از لذات و شهوات بهره‏مند شوند و آرزوى دنیا مشغولشان کند و سرگرمشان سازد. به زودى روزى مى ‏آید که ایشان نتیجه و عاقبت این کامرانى را دریابند و آن روز، روز قیامت باشد و احوال خود و مؤمنان را ببینند. (3

 

 



[1] ( 1). سوره کهف، آیه 46.

[2] ( 2). سوره حجر، آیه 3.

[3] حقانى، حسین، نظام اخلاقى اسلام، 1جلد، دفتر نشر فرهنگ اسلامى

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۰۸
مهدی چگینی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی