همسفر تا بهشت

نگاهی دوباره به اخلاق و زندگی

نگاهی دوباره به اخلاق و زندگی

اکثر قریب به اتفاق کسانی که توسط پیامبر مسلمان شدند نه به دلیل برهان قاطع ایشان، که به خاطر اخلاق حسنه ایشان به اسلام گرویدند. چرا اخلاقی که تا به این اندازه اهمیت دارد در جامعه ما کمرنگ شده است؟
با من همراه شوید تا نگاهی دوباره بیاندازیم به زندگی اخلاقی...

۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

و تو ای عزیز بدان که برای برای امام عزیز ما حضرت رضا القابی در روایات ذکر شده که خود نشان از همه چیز دارد:

1. رضا
۲. صادق
‏۳. صابر
۴. فاضل
۵. قرة ‏اعین المؤمنین «نور چشم مؤمنان‏»
۶. غیظ الملحدین «مایه خشم منکران خدا»
و در بعضی از روایات به آن حضرت «عالم آل محمد» (ص) لقب داده شده است.


📚 عیون اخبار الرضا، ج۲، ص۲۵۰

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۱ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۵۴
مهدی چگینی

مرحوم آیت الله بهجت می فرمود: یک فرَج عمومی داریم، آن که هیچ، ولی امام زمان (عج)، المحتجب عن اعین الظالمین است (از دیدگان ظالمان، پنهان است) و هرکس گناه نکند، حضرت از او در غیبت نیست.

🔸گناه و معصیت الهی، بر این اساس که "جزاء، به وفق و سنخ عمل و نفس عمل است" ؛ باعث ایجاد کدورت و آلودگی نفس مجرد و تعلق نفس به مادون و انقطاع از مافوق، می گردد، و به تعبیر ایشان، حجاب و حائلی ست که مانع رؤیت و مشاهده می شود. هر گناهی، ظلم به نفس است؛ چون یا افراط است و یا تفریط در حقش و عدل، نه افراط است و نه تفریط؛ معصیت چون مخالف با ماهیت نفس رحمنی و نفس انسانی است، باعث تشبه و تبدل نفس انسانی به نفس حیوانی می گردد، زیرا عامل در معصیت، هوی نفس است و نه عقل و قلب انسانی؛ و نفس حیوانی را قابلیت ادراک نفس رحمنی نیست؛ از طرفی انسان کامل، نمود عینی و تجلی تامه ی نفس رحمنی ست؛ آنگاه که گناه نباشد، یک مانع اصلی از ادراک امام عصر برطرف می شود، چرا که ماهیت و فعلیت انسان کامل، بر اطاعت و عبودیت هست، بر این اساس هر کس به هر میزانی که از مراتب اطاعت الهی و عبودیت خالصانه را دارا باشد، به همان میزان، معرفت به مطیع و عبد خالص خدا، یعنی انسان کامل می تواند پیدا کند، از آن جهت که بین عارف و معروف و معرفت، ربط و سنخیت و اتحاد وجودی است. پس راه اصلی معرفت به امام عصر (عج)، خلوص در عبودیت است و به تعبیر روایات و حکماء، راه معرفت به رب و امام، معرفت به نفس می باشد که شرح خود را می طلبد.

🔸🔸اینها که عرض شد، از برهانیات و معقولات بوده، اما ای عزیز! بدان که "مسبب الاسباب" خداست و سبب سوز و سبب ساز هم اوست و همه چیز صرفا در عقل و منطق بشری خلاصه نمی شود، در جهان هستی، عنایاتی ست ورای عقل و فهم ما، که به فکر و لفظ نمی آید! چرا که جایگاه عنایت، دل است و عنایت از ساحت، صاحبدل است...

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۳۰ مرداد ۹۵ ، ۲۱:۰۷
مهدی چگینی

امشب که شب جمعه است از دعای کمیل غافل نشو. آن از ادعیه معروفه است و علامه مجلسى (ره) فرموده که آن بهترین دعاها است و آن دعاى خضر -علیه السلام- است، حضرت امیرالمؤمنین -علیه السلام- آن را تعلیم کمیل که از خواصّ اصحاب آن حضرت است، فرموده؛ در شبهاى نیمه شعبان و در هر شب جمعه خوانده مى شود، و براى:
۱. کفایت از شرّ اعداء و
۲. فتح باب رزق و
۳. آمرزش ‍ گناهان،
نافع است و شیخ و سید آنرا نقل نموده اند و من آن را از مصباح المتهجّد نقل مى کنم...

📖 مفاتیح الجنان

پ.ن: ای عزیز! اگر خواستی، این دعا را به نیت دفع شر دشمنان بشریت در کل جهان، بخوان...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۰۰:۴۸
مهدی چگینی