در بخش قبل در مورد نکوهش اسراف پرداختیم قرآن نیز در این باب آیاتی دارد. در بررسى
آیات قرآنى، در رابطه با اسراف به چند نوع اسراف، اشاره شده است مانند:
1- اسراف در
خوردن و نوشیدن. (اعراف/ 31)
2- اسراف در
انفاق و بخشش. (انعام/ 141- فرقان/ 67)
3- اسراف در
قصاص. (اسراء/ 33)
4- اسراف در
اموال یتیمان. (نساء/ 6)
5- اسراف در
امور جنسى. (اعراف/ 81- ذاریات/ 34)
6- اسراف در
قدرتطلبى.
(مؤمن/ 27-
دخان/ 31- یونس/ 83)
7- اسراف در
فرمانبرى. (یاسین/ 19)
8- اسراف در
تکذیب پیامبران. (مؤمن/ 34) و ....
باید توجه
داشت که مطابق روایات و گفتار امامان علیهم السلام هر چیزى که قابل استفاده است،
گرچه بسیار ناچیز باشد، دور انداختن و دور ریختن آن، یک نوع اسراف و گناه مى باشد.
چنانکه امام صادق علیه السلام در پاسخ کسى که از پایینترین درجه اسراف پرسیده بود،
فرمود:
ابذالک ثوب
صونک، و اهراقک فضل انائک، و اکلک التمر و رمیک بالنوى هیهنا و هیهنا:
بخشش لباسى که
مورد نیاز براى حفظ تو است، و به دور ریختن تهمانده آب ظرف و خوردن خرما و
انداختن هسته آن به اینجا و آنجا، همه این امور، اسراف است
2. نکوهش
اسراف از دیدگاه قرآن
در قرآن، آیات
متعددى در نکوهش اسراف ذکر شده، که با بررسى و تقسیم بندى آن آیات، مى توان آنها
را در امور ذیل خلاصه کرد:
1- اسرافکاران
برادران شیطانند، چنانکه در آیه 27 اسراء مى خوانیم:
إن المبذرین
کانوا إخوان الشیاطین:
همانا
تبذیرکنندگان (آنان که بریزوبپاش مىکنند) برادران شیطانند.
2- اسرافکاران
جزء هلاکت یافتگان هستند. چنانکه در آیه 9 سوره انبیا مى خوانیم:
و أهلکنا
المسرفین:
و ما مسرفان
را هلاک نمودیم.
3- خداوند
اسرافکاران را دوست ندارد، چنانکه در آیه 141 انعام و آیه 31 اعراف مى خوانیم:
إنه لا یحب
المسرفین:*
همانا خداوند
اسرافکاران را دوست ندارد.
4- اسرافکاران
اهل دوزخند، چنانکه در آیه 43 مؤمن مىخوانیم:
و أن
المسرفین هم أصحاب النار:
و همانا
اسرافکاران اهل دوزخند.
5- اسرافکاران
هدف سنگهاى عذاب آسمانى هستند. چنانکه در آیه 34 ذاریات، در مورد عذاب قوم لوط به
وسیله سنگهاى آسمانى مى خوانیم:
مسومة عند
ربک للمسرفین:
سنگهایى که از
ناحیه پروردگارت براى اسرافکاران نشان گذاشته شده است.
6- خداوند
اسرافکاران را هدایت نکند و در گمراهى اندازد،
یعنى طبیعت
اسرافکارى موجب گمراهى و دورى از راه هدایت است.
چنانکه در آیه
28 مؤمن مىخوانیم:
إن الله لا
یهدی من هو مسرف کذاب:
همانا خداوند
اسرافگر دروغگو را هدایت نکند.
و در آیه 34
همان سوره مى خوانیم:
کذلک یضل
الله من هو مسرف مرتاب:
اینگونه
خداوند هر اسرافکار تردیدکنندهاى را گمراه مى سازد.
7- در آیه 124
تا 126 سوره طه، پس از ذکر این مطلب که مجازات فراموش کنندگان یاد خدا، زندگى تنگ
و پررنج و کورى در قیامت است، مى فرماید:
و کذلک نجزی
من أسرف:
و همینگونه
اسرافکاران را کیفر مى دهیم.
8- خداوند در
آیه 81 اعراف، قوم ناپاک و همجنسباز حضرت لوط علیه السلام را به عنوان اسرافکار،
نکوهش نموده، مى فرماید:
بل أنتم قوم
مسرفون:
بلکه شما گروه
اسرافکار هستید.
با دقت در این
آیات به روشنى به درجه بزرگى گناه اسراف پى مى بریم، و مى فهمیم که اسراف در فرهنگ
قرآن، به عنوان یک گناه بزرگى که موجب آتش دوزخ و هلاکت سخت و مجازات شدید است
مىباشد. و به طور کلى در فرهنگ قرآن، اسرافکارى کار طاغوتیانى همانند فرعون است.
بنابراین مؤمنان قطعا باید از این صفت طاغوتى به دور باشند؛
چنانکه در آیه 83، سوره یونس مى خوانیم:
و إن فرعون
لعال فی الأرض و إنه لمن المسرفین:
همانا فرعون
برترىجویى در زمین داشته و از اسرافکاران بود.
3. نکوهش
اسراف، از دیدگاه روایات
روایات
بىشمارى از پیامبر صلى الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام بیانگر زشتى
اسراف بوده و با تعبیرات گوناگون، مؤمنان را از آن برحذر مىدارد. در اینجا به ذکر
چند نمونه از آن روایات مى پردازیم:
1- رسول خدا
صلى الله علیه و آله فرمود:
من اعطى فى
غیر حق فقد اسرف:
کسى که اموالش
را در موارد غیر شایسته مصرف کند، اسراف نموده است.
2- امیر
مؤمنان على علیه السلام نیز همین مطلب را با این بیان مىفرماید:
الا و ان
اعطاء المال فى غیر حقه تبذیر و اسراف:
آگاه باشید،
بخشیدن مال در غیر موردش تبذیر و اسراف است.
3- امام صادق
علیه السلام فرمود:
للمسرف ثلاث
علامات: یشترى ما لیس له، و یلبس ما لیس له، و یأکل ما لیس له:
براى
اسرافکننده سه نشانه است: آنچه را که دور از شأن او است براى خود مىخرد، و آنچه
را که مناسب او نیست مى پوشد و آنچه را که نباید بخورد مى خورد.
4-امام حسن
عسکرى علیه السلام فرمود:
ان للسخاء
مقدارا فان زاد علیه فهو سرف:
همانا براى
سخاوت، مرز و اندازهاى هست که اگر از آن اندازه زیادتر شود، یک نوع اسراف است.
5- امام سجاد
علیه السلام در فرازى از دعایش به خدا عرض مى کند:
و نعوذ بک من
تناول الاسراف:
و پناه
مى بریم به تو از اسرافکارى.
نیز عرض
مى کند:
و امنعنى من
السرف: خدایا مرا از اسراف، بازدار.
6- امام حسن
عسکرى علیه السلام فرمود:
و علیک
بالاقتصاد و ایاک و الاسراف، فانه من فعل الشیطان:
و بر تو باد
به اعتدال و میانهروى و از اسراف بپرهیز، چرا که اسرافکارى از عمل شیطان است.
عبدوس، محمدتقى، بیست و پنج اصل از اصول اخلاقى
امامان (علیهم السلام)